Sunday 15 July 2012

Petua Untuk Menghilangkan Jerawat


1.  Susu Tepung

Bancuh sesudu susu tepung dengan sedikit air dan sapu ke seluruh muka setiap malam.  Setelah kering,  bilaskan ia dengan air suam.


2.  Ramuan Alam

-  Ambil beberapa helai daun jambu batu dan giling sehingga halus.  Campurkan ia bersama bedak sejuk dan sapu pada muka sebelum masuk tidur.

-  Ambil beberapa helai daun sirih dan tumbuk bersama beras sehingga lumat.  Campurkan dengan sedikit air dan sapu pada muka sebelum masuk tidur.

3.  Beras Dan Inai

Giling segenggam beras bersama segenggam daun inai hingga lumat.  Kemudian,  bulat-bulatkan adunan itu hingga menjadi sebesar syiling lima sen dan jemur hingga kering.

Kaedah menggunakannya sangat senang,  hanya perlu titiskan beberapa titik jus limau nipis dan sapukan ke seluruh muka dengan menggunakan sehiris kentang.  Amalkan ia dua kali seminggu.

4.  Asam Keping

Rendamkan beberapa keping asam keping selama satu malam.  Kemudian,  tumbukkan ia bersama beberapa helai daun pucuk jambu batu dan sapu ke seluruh muka.  Amalkan ia dua kali seminggu.

5.  Kulit Kayu Manis

Asah sedikit kulit kayu manis atau ambil sedikit serbuk kayu manis dan campurkan dengan sedikit madu.  Jadikan masker sebelum masuk tidur.  Bilas dengan air bersih pada keesokkan paginya.  Amalkan tiga kali seminggu.

No comments:

Post a Comment

Sebarang pandangan dan komentar tidak semestinya melambangkan pendirian dan sikap Jakamas. Anda bertanggungjawab sepenuhnya di atas komen anda terhadap sebarang pandangan dan komentar yang diutarakan.