Monday 16 July 2012

ADUN DAP di Pulau Pinang mempunyai dua kerakyatan?



Terdapat seorang ADUN DAP di Pulau Pinang yang baru-baru ini telah bercuti selama 16 hari (iaitu daripada 22 Jun - 5 Julai 2012) ke luar negara.  Beliau menggunakan alasan menyelesaikan masalah keluarga di New Zealand (Wellington).

Hampir keseluruhan ahli keluarganya telah mendapat taraf Pemastautin Tetap (PR) di negara tersebut iaitu kakaknya dan anaknya yang melanjutkan pengajiannya di situ.

Keluarga beliau juga memiliki rumah di negara tersebut dan dalam pengisyiharan harta ahli Exco kerajaan Pulau Pinang,  ADUN DAP tersebut turut mengisytiharkan harta beliau di New Zealand.

Di sebalik alasan ADUN DAP tersebut bercuti di atas alasan masalah keluarga,  namun sebenarnya tujuan pemergian beliau ke New Zealand adalah untuk memperbaharui status Pemastautin Tetap (PR)nya itu. 

Kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang digesa mengisytiharkan samada terdapat exconya yang mempunyai dua kerakyatan (dual citizenship).

ADUN DAP tersebut juga patut menjawab samada perkara ini benar atau sebaliknya.

Kenapa seorang warga Malaysia perlu mempunyai dua kewarganegaraan?  Adakah ini bermakna beliau tidak berasa selamat berada di Malaysia atau mungkin beliau mengetahui sesuatu perkara yang tidak kita ketahui?

No comments:

Post a Comment

Sebarang pandangan dan komentar tidak semestinya melambangkan pendirian dan sikap Jakamas. Anda bertanggungjawab sepenuhnya di atas komen anda terhadap sebarang pandangan dan komentar yang diutarakan.